Hoe nieuwsgierig zijn slimme apparaten?

Het Britse consumentenprogramma Which testte negentien met het internet verbonden apparaten. Ze bleken allemaal heel veel gegevens over de eigenaren te verzamelen en door te sturen naar de fabrikanten. Een slimme stofzuiger vroeg om toestemming om het geluid van de smartphone op te nemen. Waarvoor? Een printer stuurde de namen van alle geprinte documenten door naar de fabrikant, zodat die kon zien wat je precies print. Een slimme tv maakte binnen vijftien minuten verbinding met zevenhonderd verschillende internetadressen.

In de Verenigde Staten moest tv-fabrikant Vizio ruim twee miljoen dollar boete betalen omdat die zonder toestemming volgde waar klanten allemaal naar keken. Deze informatie werd verkocht aan adverteerders, samen met data verzameld uit de mobieltjes van de kijkers, zoals leeftijd, geslacht en inkomen.

Robotproducent iRobot liet weten dat hun stofzuigerrobot in de toekomst niet alleen stof maar ook data over je woning zal opzuigen en doorverkopen aan bedrijven zoals Google en Amazon. Ze kunnen dan zien van wat voor spullen je precies houdt. Na negatieve reacties liet het bedrijf weten de kopers eerst om toestemming te vragen. Maar veel mensen klikken op ‘akkoord’ zodra er iets van voorwaarden op hun scherm verschijnt, zonder die uitgebreid te lezen.